Project: Beneluxtunnel – Rotterdam/Schiedam
- Referentie:BERO-1976
- Werkzaamheden:Spanningsbemaling
- Start uitvoering:april 1962
- Afronding uitvoering:juni 1967
Beneluxtunnel Rotterdam–Schiedam – spanningsbemaling en deepwell-bemaling
De Beneluxtunnel onder de Nieuwe Maas tussen Rotterdam en Schiedam werd gebouwd van april 1962 tot juni 1967. Het project vroeg om een enorme bouwput in een dynamisch havengebied, waar scheepvaart, getij en hoge grondwaterstanden samenkwamen. De tunnel verbindt de A4 en werd een cruciale verkeersader voor de regio Rijnmond.
Voor de bouwkuip verzorgde Mos Grondwatertechniek de tijdelijke bronbemaling. Met een combinatie van spanningsbemaling en deepwell-bemaling werden stijghoogten in diepe watervoerende lagen verlaagd en opbarsten voorkomen. Aanvullende open bemaling voerde instromend water en neerslag af. Alles werd bewaakt met peilbuismonitoring, zodat de grondwaterstand verlagen veilig en gecontroleerd plaatsvond.
Sinds de opening in 1967 konden automobilisten voor het eerst zonder oponthoud onder de Maas door. Dat verkortte de reistijd richting Hoek van Holland en het Westland aanzienlijk. Vandaag de dag rijden er dagelijks tienduizenden voertuigen door de Beneluxtunnel, een blijvende ruggengraat in het Nederlandse snelwegennet.
Video’s
Foto’s
- Afbeeldingen:Linksfoto:https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Beneluxtunnel_zz_c_tm_e.jpg Middenfoto:https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Beneluxtunnel_bike_tunnel_2019_2.jpg Rechtsfoto:https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kijkdag_Beneluxtunnel_tussen_Pernis_en_Vlaardingen,_Bestanddeelnr_920-3773.jpg