Skip to main content

Rayon Zuid
Kantoor regio Rotterdam

Rayon Noord
Kantoor regio Amsterdam

Project: Spoorwegtunnel Boezemweg – Barendrecht

  • Referentie:
    SBOB-1998
  • Werkzaamheden:
    Bronbemaling, Freatische bemaling, Open bemaling

Boezemweg Barendrecht – spoorwegtunnel met bouwkuipbemaling, filterbemaling en open bemaling

In 1997 begon de bouw van de spoorwegtunnel onder de Boezemweg in Barendrecht, een belangrijk onderdeel van de spooruitbreiding in de regio. De tunnel werd aangelegd om het drukke spoorviaduct te ontlasten en de verkeersdoorstroming te verbeteren. Binnen een druk spoorterrein werd een bouwkuip gegraven waarin het betondek voorbereid werd, zodat het later in één operatie kon worden ingeschoven.

Mos Grondwatertechniek verzorgde de tijdelijke bronbemaling tijdens de aanleg. Hiervoor werden drie technieken gecombineerd: bouwkuipbemaling voor het drooghouden van de kuip, filterbemaling met geperforeerde buizen om de grondwaterstand te verlagen en open bemaling met klokpompen om instromend water en neerslag af te voeren. De bemaling werd continu bewaakt met peilbuismonitoring, waardoor stabiliteit van de bouwput en veiligheid van de werkzaamheden gegarandeerd bleven.

Een bijzonder moment vond plaats op 7 en 8 maart 1998: het betondek van de spoorwegtunnel werd in slechts veertig uur ingeschoven tijdens een buitendienststelling van het spoor. Deze operatie trok veel belangstelling en was een technisch hoogtepunt in de lokale spooruitbreiding. Het resultaat was een moderne spoorwegtunnel die tot op heden dagelijks door verkeer wordt gebruikt en Barendrecht beter bereikbaar maakte.


Video’s


Foto’s



  • Afbeeldingen:
    Linksfoto:https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2016/07/01/geen-betonrot-in-sophiatunnel-verder-onderzoek-naar-overkapping-barendrecht/?gdpr=accept Middenfoto:https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/03/05/storing-in-spoortunnel-barendrecht-door-spoorloper/ Rechtsfoto:https://www.martijnvanvulpen.nl/stations/barendrecht/