Referentie : 621158
Opdrachtgever : Van Hattum en Blankevoort BV
Werkzaamheden : Freatische bemaling, Spanningsbemaling, Retourbemaling
Start uitvoering : januari – juni 2022
De werkzaamheden hadden tot doel om de doorstroming en verkeersveiligheid van weg- en fietsverkeer te verbeteren. De rotonde bij Marsum werd een geheel nieuwe turborotonde met een extra rijstrook. Tevens wordt een fietstunnel aangelegd. Mos Grondwatertechniek BV voerde bemalingswerkzaamheden uit voor de aanleg van een fietstunnel onder een turborotonde nabij de N383 te Marsum.
De fietstunnel werd onder de Westergoawei (N383) parallel aan de Rypsterdyk gebouwd. De fietstunnel bestaat uit 5 moten van prefab beton. De middelste moot (3) is een gesloten deel. De bouwput voor de fietstunnel werd uitgevoerd in een open ontgraving. Moot 3 werd uitgevoerd binnen sleufbekisting. De ontgraving en de bouw van de fietstunnel werden in 2 fasen bemalen. Eerst werd er bemalen ten behoeve van de aanleg van de moten 2, 3 en 4. Later werden de inritten van de fietstunnel, moot 1 en 5 aangelegd. Ten noordoosten van de fietstunnel werd de waterkelder aangelegd.
De freatische bemaling is uitgevoerd met verticale filters, de spanningsbemaling met behulp van deepwells. Het zo goed mogelijk leegpompen tijdens het ontgraven van de bouwput werd uitgevoerd met open bemaling.
De oversteek per fiets en te voet tussen Dronryp/ Menaam en Marsum is een stuk veiliger geworden met het gereedkomen van de tunnel onder de N381.